Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Tykkää meistä Facebookissa!Aukioloajat: ma-pe 9.30 - 18, la 10 - 14. Ajanvaraus: 09-698 6595 

Iho ja ravinto: 4 iholle tärkeää vitamiinia

Lisätty 18.11.2015

iho ja ravinto

 

 

 

 

 

 

 

 

Oikeanlaisella ravinnolla ja vitamiineilla voidaan tukea ihon kuntoa. Tasapainoinen ravinto, mikä sisältää proteiinia, hiilihydraatteja, hyviä rasvoja, kivennäisaineita ja vitamiineja, saa ihonkin voimaan paremmin. Iho tarvitsee vitamiineja mm. ihosolujen ja kollageenin muodostukseen.


4 iholle tärkeää vitamiinia:


  1. A-vitamiini

    A-vitamiini osallistuu ihosolujen muodostukseen. Hyviä A-vitamiinin lähteitä ovat maito ja muut meijerituotteet, kananmunat sekä keltaiset, oranssit ja tummanvihreät hedelmät ja vihannekset.


  2. B-vitamiini

    B-vitamiini estää ihon hilseilyä ja halkeilua. Hyviä B-vitamiinin lähteitä ovat viljatuotteet, meijerituotteet, kananmunat, palkokasvit, rasvaton liha, kana, kala ja tummanvihreät vihannekset.


  3. C-vitamiini

    C-vitamiini on välttämätön ihossa esiintyvän proteiinin, kollageenin, muodostukselle. Hyviä C-vitamiinin lähteitä ovat sitrushedelmät, tomaatit, tummanvihreät vihannekset, melonit, kaalit ja peruna.


  4. E-vitamiini

    E-vitamiini edistää ihon paranemista. Hyviä lähteitä E-vitamiinille ovat kasviöljyt ja kasvirasvat, täysviljatuotteet, maksa ja vihreät lehtivihannekset.

Olet sitä, mitä syöt!

Olisi hyvä rajoittaa kahvin, sokerin, tyydyttyneiden rasvojen ja ihoa kuivattavan alkoholin käyttöä. Kofeiini voi aiheuttaa unettomuutta, kiihottaa hermostoa ja kuluttaa iholle tärkeitä kivennäisaineita ja vitamiineja, joiden puute voi vaikuttaa ihoon haitallisesti. Vitamiinien lisäksi kannattaa suosia hyviä rasvoja. Oikeanlaiset rasvat, kuten omega-3 ja omega-7, ovat suotuisia sekä sydän- ja verenkiertoelimille että iholle. Myös suoliston oireet voivat heijastua ihoon. Monet ovat löytäneet probiooteista apua vatsan hyvinvoitiin ja immuniteetin vahvistamiseen. Kun vatsa voi hyvin, iho ja mielikin voivat paremmin!